افسونی رو به فراموشی

افسونی رو به فراموشی

1396/11/17

باید با نوآوری و خلاقیت، پیشرفت در طراحی و به‌روز شدن هنرمندان مقابل از بین رفتن صنعت شیشه‌گری در ایران بایستیم. متاسفانه عوامل متعددی همچون بالابودن هزینه‌ گاز مصرفی، مواد اولیه و بالا بودن قیمت نهایی باعث شده برخی از تولیدکننده‌ها به‌خاطر فروش و پایین آوردن قیمت نهایی از مواد نامرغوب همچون شیشه در و پنجره استفاده کنند که این مسئله به شدت به صنعت شیشه‌گری و اصالت کالا ایرانی ضربه می‌زند.


جمشید تاجمیری با 24 سال سابقه فعالیت حرفه‌ای در هنر شیشه‌گری، برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌های متعدد در سال 1391 به همراه پدر و برادرش کارخانه شیشه و آبگینه را در تهران احداث کرده است. این هنرمند تهرانی که در سال‌های 1382 تا 1386 محصولات خود را به صورت مستقیم به انگلستان صادر می‌کرد با بروز تحریم‌ها، طراحی‌های خود را به مناسب عرضه در بازار داخلی تغییر داد و همچنین تا سال 1390 به‌عنوان مدیر تولید فعالیت کرده است. این کارخانه شیشه و آبگینه برای نزدیک به 40 نفر اشتغال ایجاد کرده و تاجمیری عشق به هنر شیشه‌گری و از بین نرفتن اصالت کالا در این صنعت را دلایل اصلی فعالیت خود در این حوزه می‌داند.

بیست و پنج روز تا بازار

تاجمیری درباره مراحل و شیوه کار در این رشته گفت: روش کار ما به‌صورت شیشه‌گری فوتی است یعنی مواد اولیه را در کوره ذوب می‌کنیم و پس از 20 روز چرخش مواد مذاب امکان کار با آن ایجاد می‌شود. سپس وارد مرحله طراحی و تولید تا برگشت دوباره به کوره می‌شویم که 4 تا 5 روز زمان نیاز دارد. به‌طور کلی بیش از 100 محصول از انواع گلدان، شمعدان، شکلات خوری، ظروف تزیینی و اشیاء کاربردی متناسب با دکوراسیون منزل؛ با رنگ‌ها و طرح‌های متفاوت در اندازه‌های مختلف تولید می‌کنیم که همه تولیدات شاگردان و کارآموزان این هنر در کارگاه بلورسازی و آبگینه آریانا است. وی می‌افزاید: در طراحی‌ها از الگوهای خاصی که از پیش وجود داشته استفاده کرده و با نقش‌هایی ذهنی ترکیب‌شان می‌کنیم. می‌توانم بگویم 99درصد این آثار طراحی‌های منحصربه‌فرد دارند.

به قیمت فروش بیشتر

وی در ادامه گفت‌وگو با «چونک» با بیان اینکه همه کارهای شیمیایی، اجرایی، طراحی، ساخت کوره و ... را خودم به واسطه کار از دوران کودکی، انجام می‌دهم، می‌گوید: باید با نوآوری و خلاقیت، پیشرفت در طراحی و به‌روز شدن هنرمندان مقابل از بین رفتن صنعت شیشه‌گری در ایران بایستیم. متاسفانه عوامل متعددی همچون بالابودن هزینه‌ گاز مصرفی، مواد اولیه و بالا بودن قیمت نهایی باعث شده برخی از تولیدکننده‌ها به‌خاطر فروش و پایین آوردن قیمت نهایی از مواد نامرغوب همچون شیشه در و پنجره استفاده کنند که این مسئله به شدت به صنعت شیشه‌گری و اصالت کالا ایرانی ضربه می‌زند. ما سعی می‌کنیم با تولید بالا و تنوع در طراحی شیب این موضوع را به اندازه خودمان کم کنیم.

باید به اهمیت و نقش مهم رشته‌های هنری اصیل در فرهنگ ایران پی ببریم و با حمایت از تولیدات هنری، تولیدکننده و تبلیغات، موجب بقا آن باشیم

بیش از 1 میلیارد تومان سرمایه

یکی از موارد مهم برای ورود به هر رشته کسب‌وکاری، هزینه‌هایی است که متوجه افراد می‌شود. از سرمایه اولیه گرفته تا دانش ورود به یک کسب‌وکار. سرمایه اولیه برای تهیه جا و مکان و استخدام نیروهای انسانی بسیار حایز اهمیت است. از جمله محسنات کار تاجمیری هم اشتغالزایی است. جمشید تاجمیری در این باره به چونک می‌گوید: برای راه‌اندازی یک کارگاه تولیدی با 30 نیرو مورد نیاز و تهیه ابزار و لوازم به 1 میلیارد تومان سرمایه نیاز است که بتواند چرخش مالی شش ماهه انجام دهد. یعنی سه ماه مورد نیاز برای راه‌اندازی کارخانه و چهل و پنج روز برای رسیدن میزان تولید به حد عرضه زمان نیاز هست.

وی می‌افزاید: سرمایه‌گذاری به معنای جذب سرمایه‌گذار در این صنعت وجود ندارد. سرمایه افرادی هستند که به صورت حرفه خانوادگی یا از کودکی مشغول به این هنر هستند. هنرمندان هم برنامه‌ای برای جذب سرمایه‌گذار نداشتند و بعید می‌دانم اقدامی کرده باشند. وی در پاسخ به این سوال که فضای مجازی و اینترنت به چه میزان در کار او سهم دارد، گفت: تاکنون فعالیتی نداشتم و بازاریابی و تبلیغات نیز انجام نمی‌دهیم و تولیدات برای مشتری ارسال می‌شود. اما بدون شک فضای مجازی به بهبود این رشته کمک زیادی می‌کند. هر چند الان شاهد رقابت ناسالمی برای ارائه محصولات دارای کیفیت اندک و بعضا بدون کیفیت لازم، در بازار هستیم. به نوعی که شبکه‌های اجتماعی که می‌توانند بستری گسترده برای عرضه و فروش محصولات صنایع دستی باشند، به محلی برای ارائه اجناس نامرغوب و حتی غیرایرانی تبدیل شده‌اند. بنابراین اگر وب‌سایت‌های معتبر وارد عمل شوند و فعالیت‌شان را گسترده‌تر کنند، می‌توانیم امیدوار باشیم که این حوزه به لحاظ خرید و فروش از رشد خوبی برخودار شود. اما در حال حاضر محدودیت‌هایی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره کردم. همین امر موجب شده تا تولیدکننده‌های اصیل که کیفیت را فدای فروش هر چه بیشتر و به هر قیمتی نمی‌کنند، با ترس و لرز با این حوزه مواجه شوند. البته طی یکی دو سال اخیر و با حضور فروشگاه‌های معتبر شاهد رشد فروش صنایع دستی اصیل در فضای وب هستیم که همه امید ما نیز این است که فروشگاه‌هایی از این دست هر چه بیشتر شوند و تلاش‌شان این باشد که با هنرمندان متعهد کار کنند.

صنایع دستی بخشی از چیدمان خانه ایرانی

جمشید تاجمیری هنرمند شیشه‌گر در پایان با بیان اینکه باید تلاش کنیم صنایع دستی به سبد خرید مردم ایران وارد شود، می‌گوید: باید به اهمیت و نقش مهم رشته‌های هنری اصیل در فرهنگ ایران پی ببریم و با حمایت از تولیدات هنری، تولیدکننده و تبلیغات، موجب بقا آن باشیم. این کالا هم جنبه مصرفی و جنبه تزیینی دارد و فکر می‌کنم باید در تولید به هر دو طرف به یک اندازه توجه شود. وی در ادامه و در مورد شیوه‌ها و روش‌هایی که می توان از طریق آنها جنبه‌های کاربردی صنایع دستی در زندگی روزمره را به مردم شناساند، می‌گوید: در این زمینه نقش رسانه ملی خیلی پررنگ است. سایر رسانه‌ها نیز به نوبه خود می‌توانند مروج این فرهنگ باشند تا همه مردم ایران از صنایع دستی کشورشان در خانه‌های‌شان استفاده کنند. همچنین به نظر من یکی از روش‌های شناساندن هر چه بیشتر جنبه‌های کاربردی صنایع دستی، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از آثاری است که در زندگی مردم و برای مصارف روزانه قابل استفاده هستند. در پایان باید به مشکلی نیز اشاره کنم و آن عدم رعایت حق معنوی و مادی صاحب اثر است. در این میان سازمان میراث فرهنگی کشور می‌تواند برنامه‌ها و سازوکارهایی برای دفاع از حقوق طراح و تولیدکننده اصلی در نظر بگیرد. در حال حاضر آثار زیادی کپی می‌شوند و حقوق افراد نادیده گرفته می‌شود. این امر نه تنها حق و حقوق تولیدکننده اصلی را ضایع می‌کند، بلکه به رواج کارهای کپی شده و بی‌کیفیت در بازار هم منجر می‌شود. بنابراین هم برای رونق بازار و هم برای حمایت از طراحان و تولیدکنندگان اصیل باید برنامه‌های مدونی در نظر گرفته شود.

ظروف کاربردی شیشه‌گری



خبر نامه


شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.